11 iunie 2017

Educația preșcolară e încă în stadiu primitiv

Câteva observații despre preșcolari, deocamdată:
- 3 sferturi dintre preșcolarii acestor grupuri desenează la 5-6 ani ca la 3; mai mult de jumătate au probleme de motricitate fină și coordonare oculo-motorie;
- în fiecare grup de 20 de copii, doar 3 sau 4 se mișcă bine în corpul propriu, au tonus muscular, energie și motricitate grosieră generală conform vârstei;
- cel puțin jumătate din grupurile de preșcolari nu se pot concentra mai mult de 3-4 minute la activități care propun doar stimul verbal;

- cel puțin jumătate dintre ei povestesc despre pedepse pe scăunelul rușinii, cu mâinile sus sau mâinile la spate, de țipetele educatoarelor, de buline negre sau recompense alimentare practicate la grădiniță; mulți povestesc despre cum îngrijitoarele stabilesc liniștea și disciplina cu amenințări și răcnete.
Sunt și copii extraordinari, alerți, creativi, cu limbaj foarte dezvoltat, angajați în lucru, deschiși și sociabili, copii care te pun în încurcătură cu întrebări atipice sau observații inteligente, neașteptate. O generație cu mult mai intuitivă, cu spirit de observație și gândire critică peste media vârstei.
Cu toate acestea, cred că mulți copii se pierd deja în primii doi ani de școală din cauza unor rămâneri în urmă de ordin ”tehnic” - fie lipsa de mișcare și stimulare senzorială, fie lipsa comunicării și conectării reale prin cuvânt, limbaj, poveste, verb în anii preșcolari.
Cred că educația preșcolară în România - deși a evoluat mult în ultimii 5 ani - e încă în stadiu primitiv și total ruptă de progresele neuroștiințelor care tot strigă de 20 de ani încoace cât de importanți sunt primii 6 ani de viață!

sursa: Oana Morau

Niciun comentariu: